Approche centrée sur la tâche
Que voulons-nous dire par une approche centrée sur la tâche?
Une approche centrée sur la tâche se centre sur les tâches fonctionnelles. Une tâche spécifique est subdivisée en sous-tâches qui peuvent être pratiquées indépendamment et ensuite reliées ensemble afin d'accomplir la tâche complète. Des stratégies sont développées pour une permettre une meilleure interaction entre l'enfant, la tâche et l'environnement.1. Vous voulez en connaître davantage sur l'approche centrée sur la tâche?.
Approche centrée sur la tâcheest intimement reliée à la « théorie des systèmes dynamiques » . Qu'est-ce que la théorie des systèmes dynamiques?
More about task-oriented approaches
Task-oriented approaches include a variety of "top-down" strategies where the child’s performance within particular tasks is analysed to identify factors in the behaviour and the context that influence overall performance. Body functions and underlying structures or processes can also be considered as factors but only if they are directly connected to the performance of the desired task or participation in a specific activity.
What is the theory of dynamic systems?
Dynamic systems theory assumptions:
- Motor development emerges through the interaction of multiple factors in the child, task and environment.
- The system will find the most efficient and effective movement solution.
- Readiness for change and instability in the system are key times for change.
Voici quelques principes clés pour le développement d'interventions basées sur l'approche centrée sur la tâche:
- L'utilisation d’activités concrètes
- L'accomplissement de tâches dans l'environnement réel
- La gradation d'activités est utilisée pour permettre à l'enfant de vivre des réussites
Question de Réflexion:
Dans les vidéos de la section 'Approches à privilégier', identifiez quelques exemples de principes d'approche centrée sur la tâche qui sont utilisés par le thérapeute.
Cliquez ici pour des exemples.In the videos in the section "Are some approaches better?", identify some examples of task-oriented principles used by the therapist.
Some examples of the utilization of task-oriented principles in the video include:- The use of concrete activities: The therapist worked on the goal chosen by the child - skipping.
- Task performance in real-life environments: Both the teaching and the practice of the task occurred in the child’s everyday environment (his home) including the use of the skipping rope that he normally used at home.
- Graded activities are used as needed to allow the child to succeed: The therapist broke the task down into its different component parts (small jumps, stepping in place, jumping over a moving stick or when someone turned the rope, and practice arm movements). Once the parts of the task were well-understood and performed, the therapist encouraged practice of the whole task.